کلینیک زیبایی , کلینیک کاشت مو , کلینیک پوست و مو

کلینیک زیبایی , کلینیک پوست و مو , انواع جراحی زیبایی , | جراحی بینی , پروتز سینه , کاشت مو , مزوتراپی , لاغری موضعی , کاشت ابرو و لیپوساکشن در کلینیک خبری جم کلینیک

کلینیک زیبایی , کلینیک کاشت مو , کلینیک پوست و مو

کلینیک زیبایی , کلینیک پوست و مو , انواع جراحی زیبایی , | جراحی بینی , پروتز سینه , کاشت مو , مزوتراپی , لاغری موضعی , کاشت ابرو و لیپوساکشن در کلینیک خبری جم کلینیک

درمان کوتاهی پا با عمل جراحی تعویض مفصل ران و لگن

عمل جراحی تعویض مفصل ران یکی از موفقیت آمیزترین اعمال جراحی است. بعد از انجام تعویض مفصل درد بیمار که مدت های زیادی وی را از داشتن یک زندگی مولد و شاد بازداشته بود از بین میرود.

این عمل جراحی همچنین میتواند محدودیت حرکتی مفصل ران و لنگش بیمار را هم تا حدود زیادی از بین ببرد. ولی جراحی تعویض مفصل ران چه تاثیری در طول اندام تحتانی و کوتاهی و بلندی پا دارد.

چرا در تخریب مفصل ران، پا کوتاه میشود


بسیاری از بیماری هایی که مفصل ران را تخریب میکنند موجب کوتاهی اندام تحتانی هم میشوند. این کوتاهی در غالب موارد به علت تغییر در شکل سر استخوان ران و کوتاه شدن ارتفاع آن است.

البته در بعضی موارد شکل حفره استابولوم که سر استخوان ران در آن قرار میگیرد هم تغییر کرده و بدنبال این تغییر سر استخوان ران محل خود را تغییر داده و کمی بالاتر میرود.

همین بالا قرار گرفتن سر استخوان ران در مکانی بالاتر از جای اصلی خود موجب میشود تا کل اندام تحتانی به سمت بالا تغییر مکان داده که نتیجه آن کوتاه شدن اندام تحتانی است.

البته اکثر بیماران علت لنگش خود را کوتاهی پا میدانند در حالیکه این تنها یکی از علل لنگش بوده و علل دیگری مانند درد و ضعف عضلات لگن هم موجب لنگش میشود. در بعضی موارد بیمار لنگش دارد در حالیکه کوتاهی در اندام تحتانی وی وجود نداشته و علت لنگش درد و ضعف عضلانی است.

آیا بعد از جراحی طول استخوان تصحیح میشود


بعد از انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن یا ران در غالب موارد کوتاهی پای بیمار هم تصحیح میشود. با این حال مواردی هم وجود دارد که اصلاح کوتاهی اندام بطور کامل امکان پذیر نیست.

علت اینست که وقتی کوتاهی بوجود میابد نه تنها استخوان های لگن تغییر شکل داده اند بلکه بافت های نرم اطراف مفصل مانند عضلات، عروق و اعصاب هم خود را با شرایط جدید تطبیق داده و کوتاه میشوند.

چون در عمل جراحی تعویض مفصل قسمت های کوتاه شده استخوان با یک مفصل مصنوعی جایگزین میشود کوتاهی استخوان اصلاح میگردد ولی بافت های نرم با چیزی جایگزین نشده اند.

این بافت ها باید خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند و تنها راه برای این بافت ها کش آمدن آنها است. مسلما بافت ها تنها تا حدی میتوانند کش بیایند.

در بین بافت های مختلفی که در اطراف مفصل وجود دارند حساس ترین آنها در مقابل کش آمدت عصب سیاتیک است. در صورتی که این عصب زیاد تحت کشش قرار گیرد فلج میشود.

 

آیا در جراحی تعویض مفصل ران میتوان طول پا را به هر مقدار تصحیح کرد


بنابراین پزشک جراح نمیتواند برای تحصیح کوتاهی پا، اندام را تا هر حدی که مایل بود بلند کند. معمولا بلند کردن پا تا حدود ۲ سانتیمتر بدون اشکال خاصی امکانپذیر است.

بلند کردن بین ۴-۲ سانتیمتر باید بسیار با احتیاط صروت گرفته تا عصب سیاتیک براثر کشش بیش از حد آسیب نبیند.

در این محدوده ذکر شده پزشک جراح در حین جراحی تصمیم میگیرد که تا چه میزان میتوان طول اندام کوتاه شده را بلند کرد ولی معمولا بلند کردن بیش از ۴ سانتیمتر اقدام خطرناکی بوده که عاقلانه نیست.

باید در نظر داشت که حتی اگر بعد از جراحی طول هر دو پا یکسان شود ممکن است لنگش بیمار همچنان ادامه یابد. همانطور که ذکر شد علت این لنگش معمولا ضعف عضلات لگن است که در اثر بیماری طولانی مدتی که سال ها در لگن بیمار بوده ایجاد شده است.

بعد از جراحی بیمار با راهنمایی پزشک معالج نرمش هایی را انجام میدهد تا این عضلات را تقویت کند. با تقویت این عضلات لنگش وی تا حدود زیادی از بین خواهد رفت ولی ممکن است ضعف عضلانی آنقدر زیاد باشد که حتی با نرمش و ورزش هم بطور کامل از بین نرود. در این موارد ممکن است مقداری لنگش برای بیمار باقی بماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.